Trénink jemné motoriky a úchopu

Jemná motorika se dá charakterizovat jako používání malých svalových skupin ruky a jejich vzájemná koordinace (souhra) při jemných pohybech ruky a prstů. Jemná motorika zahrnuje úchopové schopnosti ruky, které potřebujeme pro manipulaci s předměty, pro provádění řady činností. Protože dokážeme rukama vykonávat složité pohyby, jemné a velmi cílené, oblast mozku, která tyto pohyby řídí je dosti veliká. Podobně veliká je také pro oblast mluvidel (oblast našich úst), která používáme při řeči, mimice atd.

Při hodnocení úchopových funkcí ruky hodnotíme jednotlivé fáze úchopu, a dále sílu stisku, výdrž, rychlost pohybu a koordinaci pohybů. Kvalitu úchopu ovlivňuje i správná funkce všech kloubů horní končetiny a pohyb celého trupu.

Fáze úchopu: přiblížení, uchopení (rozevření prstů, sevření předmětu), držení, uvolnění, oddálení.

Druhy úchopů:
  • primární - použití rukou, dlaně, prstů; 
  • sekundární- náhradní úchopy např. pomocí zubů, brady, předloktí apod.; 
  • terciální - pomocí nástroje, pomůcky (protéza, držáky, kleště apod.).
Úchopy dále můžeme rozdělit na:
  • Statické - úchopy digitální (pomocí prstů), které se dále dělí na bidigitání (dvouprstové), pluridigitální (použití více jak dvou prstů) a úchopy pomocí prstů a dlaně.
  • Dynamické                                                                                                                                                                                                                                                               A dále na:
  • Silové
  • Přesné

Následující část se věnuje jednotlivým úchopům, jejich popisu a také jsou zde uvedeny příklady činností, při kterých tyto úchopy využíváme, potažmo kterými je lze trénovat.

Bidigitální úchopy:
  • Pinzetový úchop - bříška ukazováku a palce proti sobě, např.: uchopování malých předmětů, šití, navlékání korálků, držení figurky při stolních hrách (Člověče nezlob se), spínání papírů kancelářskou sponkou, nalepování štítků či nálepek, zavazování tkaniček, atd.
  • Nehtový úchop - nehet palce a nehet ukazováku proti sobě, např.: uchopování velmi drobných předmětů, sebrání jehly ze stolu atp.
  • Klíčový úchop - držení předmětu posledním článkem palce proti boční straně prostředního článku ukazováku, např.: odemykání, odšroubování víčka lahve silou.
Pluridigitální úchopy:
  • Špetka - tříprstový úchop (bříška palce, ukazováku a prostředníku), např.: solení, kořenění, obracení listů papíru v knize, otevírání (zavírání) víčka lahve, zavazování tkaniček, společenské hry jako věž Jenga, pexeso, šipky atd.
  • Tužkový úchop - funkce tří prstů (bříško palce a ukazováku + boční strana posledního článku prostředníku) a opora o hřbet ruky, např.: držení tužky, štětce, příboru (bez opory o hřbet ruky) → psaní, kreslení, malování, krájení, míchání, nabírání, napichování jídla na vidličku atd.
  • Nůžkový úchop - zapojení palce, ukazováku a prostředníku, např.: stříhání papíru, provázků, otevírání balení potravin atp., zastřihování květin (zahradní práce).
Pluridigitální s pomocí dlaně:
  • Kulový úchop - dlaň kopíruje tvar koule + obemknutí prsty, palec v opozici, např.: cvičení a hry s malým míčkem, držení např. jablka při loupání slupky, tvarování ovocných knedlíků, karbanátků, šroubování žárovky atd.
  • Válcový úchop - sevření válcového předmětu do dlaně s palcem v opozici, např.: uchopení tyče, rukojeti, násady, kliky → míchání vařečkou, otevírání dveří, držení rukojeti pánve, varné konvice, pilky, nože při krájení chleba, žehličky, držení sklenice, lahve atp.   Antigravitační úchopy  – hrst, miska, stříška, háček (nošení tašky)

Dynamické úchopy – např. držení lahvičky se sprejem a zároveň mačkání rozprašovače, škrtání zapalovačem, otevírání lahve, lusknutí, cvrnkání, stříhání, používání orientálních tyček atd.

                                                                                                                                

Terapeutické aktivity

Pro trénink jemné motoriky lze využít řadu aktivit z oblasti her, kreativních činností či pracovních činností. Klient trénuje i další oblasti, jako jsou kognitivní funkce, pADL (základní denní činnosti) a iADL (instrumentální denní činnosti) nebo psychosociální dovednosti pokud aktivita probíhá ve skupině několika klientů atd. Řada aktivit se pak přímo odvíjí od konkrétních pracovních úkolů, které může klient potřebovat v zaměstnání. V případě využití kreativních činností, klient procvičuje pohyby, které pak může využít i v běžném či pracovním životě. Příkladem je např. výroba keramiky, kdy se musí zpracovávat hlína a poté tvarovat, podobně jako se zpracovává těsto na pečení pečiva (pekař v pekárně, nebo doma).

                                                                                                                                                                                                                                                                Zdroj: www.ergoaktiv.cz